126, konstnatt

Mötte tidigare ikväll upp Sanna, Mira och Miras kompis för Helsingfors konstnatt. Helsingfors hade ställt till med ett domino spel vilket var flera kilometer långt och höll på i närmare en timme och avslutades på senatstorget där vi stod och såg det falla. 
Det var uppställt och föll flera kilometer genom stadens parker, metrotunnlar, offentliga platser  och gator. Det var verkligen häftigt och en rolig idé. 
Sen tog vi oss till svenska teatern där de hade en öppen och gratis repetition av första akten ur "En midsommarnatts dröm", jag hade gärna sett andra akten också. Tyvärr visade de inte den, utan den får man komma tillbaka och se i höst efter premiären. Synd att jag inte bor här längre då. 
Jag påmindes om varför jag tycker den här staden är så fasligt fin,
vi kollade på gatumusiker, lyssnade på musik från öppna scener, åt godisremmar och jag köpte armband från gatuförsäljare. Vad jag tycker om städer med liv och rörelse ♥
Sen bidrog vi med konst till ett staket där man skulle skriva eller måla det som för en representerar tystnad. 
Och det var i stort sett den konstnatten. fina Helsingfors. 
 
För två månader sedan kom jag till ett festfyllt Finland där de invigde EM och min första kväll spenderades på Senatstorget där det var fullt av folk som invigde EM med artistframträdande, ikväll var det minst lika mycket folk på Senatstorget, om inte mer och kollade på domino brickor som föll samt kollade på musik framträdande. Under sommaren har det även pågått mer festligheter eftersom Helsingfors firar 200år som huvudstad. Vilken bra sommar jag valde att bo och jobba i Finland. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0