251, Laoags stift

Vi har snart varit i Laoags stift i en vecka och vi bor i ett samhalle som heter Bungui, det ligger med buss en och en halv timme fran sjalva staden Laoag och huset vi bor i ar jattestort och fint och vi kan till och med spola ner toalettpappret i toaletten. Det ar hoga berg, hav, risfalt och mycket renare luft att andas an vad det var i Manila. Manniskorna har ar jattetrevliga och det kanns som alla i samhallet tillhor en och samma familj, som vi borjat bli en del utav. 
(stadshuset i Laoag)
Forsta dagen i Laoag var absurd och vi ville mest bara skratta over vilka situationer vi utsatts for tillsammans med manniskor vi bara traffat i nagra timmar. Vi trodde vi skulle halsa pa hemma hos biskopen, istallet tog han med oss till goda vanner for att medvarka i en "wake", det vill saga nar nagon har dott och ligger i en oppen kista for att familj och vanner ska kunna ta ett ordentligt farval. I lordags var vi aven pa hans begravning som pagick i narmare tva timmar och borjade med en cortege genom Laoag, under vilken den oppna kistan akte hast och vagn till kyrkan. 
I "Robinssons mall" under samma eftermiddag kom det aven fram ett ungdomsgang som rodnade och fragade om de mojligtvis kunde fa fotografera oss, eftersom det har inte ar vanligt med utlanningar, eller for att definera - vita vasterlanningar. Filippino style!
Dagen efter, i Bungui, var det skolevent och vi kollade pa skolelever som tavlade i sport och i samhallets lagstadieskola holls det en skonhetstavling for barn. Barnen var sota och trots att det ar vanligt har kandes det mest bara knappt. Det mest absurda var inte att barnen sag ut som sma vuxna utan att de under prisutdelningen ropade upp mig och Agneta for att vi skulle dela ut pris. Det var nog det knappaste jag gjort - delat ut ett pris till ett barn som vunnit over andra barn for att vara sotare an dem. Men... det ar inte konstigt - bara annorlunda!
Annars kanns livet har mest som ett aventyr! Vi har inte anvant bilbalte sedan vi kom till FIlippinerna, vi aker moped i hog hastighet utan hjalm och idag har vi akt zip line over havet. Nar jag i slutet av november kommer hem kommer jag aven atit mer fisk an vad jag har gjort i hela mitt liv. Jag har det med andra ord valdigt bra! Jag saknar dock tryggheten i att veta att toaletten jag gar pa garanterat kommer att spola - men jag far se det som ett aventyr det ocksa. 
 

Kommentarer
Postat av: lin

Haha, man slutar aldrig att förundras över alla saker man får uppleva på andra ställen. Men visst är det ju det som är det fina med att resa. Och jo lilly, skönhetstävling är inte annorlunda, det ÄR konstigt... det får man lov att säga.

tänker på dig massa massa. Mamma, pappa och edvin.... och ja, tobbe förstås, kommer hit i helgen. Kommer vara tomt utan dig. You rock sis, Älskar dig.

2013-09-20 @ 09:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0