294, det svenska året

TeamBrasilien 
TeamFilippinerna
TeamSydafrika/Swaziland/Botswana
TeamTanzania
Ung i i den världsvida kyrkan är ett utbytesprogram som har pågått sedan början av 90-talet, det förändras och växer med tiden. I år är Sverige värd för sexton deltagare från fyra olika länder som kom i söndags. Jag och Alexsandra var igår uppe i Sigruna och höll i ett pass där de internationella deltagarna fick representera det svenska året. 

Årets internationella grupp innehåller sexton ungdomar/unga vuxna från fyra länder, från tre världsdelar som under sina första dagar i Sverige verkligen blivit en grupp, en familj som utåt verkar ha känt varandra föralltid, detta är en familj jag och Alexsandara blev en del av under gårdagen och idag. Helst av allt skulle jag vilja att alla deltagare kunde kommit till min församling, men de sprids ut för att se olika delar av Sverige, vilket är helt logiskt. Själv är jag tillsammans med min familj värdfamilj till en av tjejerna från Sydafrika vilket jag blivit jättetaggad inför efter dygnet i Sigtuna. Jag tjatar till och från om hur trött jag kan vara på Linköping, hur jag längtar mig bort, men för tillfället är jag tillfredsställd med att bo här. jag tycker om min vardag och tycker det ska bli spännande att vara lite ansvarig över att kvällstid och helger hitta aktiviteter för de två sydafrikanska tjejerna, som helst ska vara gratis eller i alla fall billigare och funderar på vad som finns. Tror personligen att Linköping är en tråkig stad att komma till och ska nu under de fem kommande veckorna framför allt bevisa för mig själv att det minsann faktiskt finns mycket att göra här och för att se till att de har det roligt. Vill att Göteborgs stift ska ha lite att leva upp till när de åker vidare dit i slutet av april.

De internationella deltagarna ska avsluta sina tre månader i Sverige med att åka på ’Världens fest’ i Karlstad dit även jag ska och då kommer att kunna umgås med alla i helgrupp igen, vilket jag och Alexsandra på bussen från Sigtuna redan idag började prata om och småplanera inför.

Om ni, precis som jag, är nyfikna på hur det är som ung att komma till Sverige och vad som i deras ögon anses vara konstigt, NEJ! Det är inte konstigt, bara annorlunda, hoppas jag och Alexsandra att de kommer att använda sig av instagram kontot vi har skapat åt dem, som även årets svenska deltagare förhoppningsvis kommer att vilja använda sig av till hösten. Så in och kolla, läs och ta del av att allt i landet lagom inte faktiskt behöver vara det normala/logiska - @uidvk2014
 
En av de filippinska killarna saknar redan den filippinska maten så pass mycket att kocken sparade ris från gårdagens middag till frukosten imorse, hur ska det gå de kommande tre månaderna om han redan efter tre dagar har craving efter ris? Men det kanske är ganska logiskt när de i Filippinerna äter ris tre gånger om dagen!
Själv hade jag i måndags hittat filippinsk mango i en butik i Stockholm som jag unnade mig på tåget hem i eftermiddags. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0