200, Fairphone

Ilskan över att behöva köpa en ny mobil. Till vintern kommer det en Fairphone som garanterar att människorna som tillverkar mobilerna har schyssta arbetsvillkor, så som en lön som gör det möjligt att försörja sig, vettiga arbetstider och säkerhet i fabrikerna där tillverkningen sker. Vilket jag tycker är något alla människor ska ha!
 
Jag har inget emot mobiler av annat märke, jag tror bara att det behöver ske en skillnad bakom tillverkningen. Vilket sker genom att fler människor får kunskap om hur människorna, tillverkarna har det under arbetstid.
 
Efter nyligen kontroller i Apples tillverkningsfabriker upptäcktes 106 fall av barnarbete i 11 olika fabriker, 90 fabriker brukade dra in lön för att straffa arbetare och 8 fabriker använde tvångsarbete.
I Samsungs fabriker utsätts anställda för gifter som orsakar cancer och HTC använder sig av konfliktmineraler som köps ifrån framförallt Kongo. 
Konfliktmineraler är mineraler som utvinns under förhållanden av väpnade vakter och kränkningar av de männskliga rättigheterna.
 
Jag lär köpa en Sony, inte för att de är ett perfekt företag heller, men någon behöver jag. När den om något, förhoppningsvis några år behöver bytas ut blir det med glädje en Fairphone. 

Jag tror människor kan göra skillnad, genom val och kunskap!
 
http://rattviselektronik.wordpress.com/2013/01/14/varldens-forsta-rattvisa-mobil-vantas-komma-i-slutet-av-2013/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0