296, kor

I Sydafrika när två personer ska ingå äktenskap betalar mannens familj 50 kor till brudens familj (eller nu i modern tid, om inte kor, värdet av 50 kor i pengar). Anledningar till att jag vet det; 
under kvällen har nämligen de två sydafrikanska tjejerna erbjudit sig att hitta en lämplig kille åt mig att gifta mig med när det kommer hem till Sydafrika i början av juni vilket jag svarade ja på så länge han kan frakta hem korna till mina föräldrar här i Sverige. Vilket kan bli ett problem. Vet för det första inte hur en fraktar femtio kor från en kontinent till en annan och vet för det andra inte var mina föräldrar skulle ha dem. På balkongen? Lekparken utanför? SÅ många möjligheter. Men tänk vilka söta kalvar de skulle få, eftersom jag förväntar mig minst ett handjur åt mina kossor.
 
Trodde när jag kom hem från Filippinerna att det var slut på matchmaking men det är stor del i många kulturer och det är spännande så länge jag känner mig tillräckligt avslappnad för att skratta bort det, som nu under kvällen. 
I Filippinerna var det dock aldrig någon som erbjöd mig femtio kor och det är nog en av få anledningarna till att jag i slutet av november kom hem ogift (eller för att det för mig krävs mer än kor eller ett hus bland risfält hur vackert det än är i Filippinerna för att gifta mig med någon).

Kommentarer
Postat av: syster yster

Mamma och pappa skulle nog uppskatta lite kor nu när både du och eddan snart flyttar ut! be dem isf ta med sig korna söderut (möjligtvis malmö?) så jag kan få klappa på dem då och då <3

saknar dig skruttis

Svar: hahahahha. har du en gård i närheten av Malmö så tas de med dit!
Lilly

2014-03-22 @ 20:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0